Flertal på Christiansborg vil bremse snyd og løndumping i danske lastbiler. Det skal ske med nyt nævn. Det skal kontrollerer, om chauffører får løn efter tariffen. Arkivfoto

Nyt nævn skal tjekke chaufførløn

Folketinget er tæt på at vedtage nyt nævn, der skal kontrollere, om chauffører får løn efter dansk lov og danske aftaler. Nævnet splitter transportbranche og politikere.

Chauffører, der kører i danske lastbiler, skal have løn efter dansk overenskomst. Det har godsloven krævet i årevis, og nu skal et nyt nævn sikre bedre kontrol, så reglerne bliver fulgt i både ord og gerning.

Det er regeringen, der står bag forslaget om det nye nævn. Det skal kontrollere, om vognmænd betaler løn efter tariffen. Og det er fagforeninger, arbejdsgivere og en dommer, der skal stå for opgaven. Det fremgår af det forslag om ændringer i godsloven, som regeringen har fremsat.

Her skaber nævnet mod løndumping splid. Dels blandt transportens organisationer. Dels i Folketinget, der behandlede forslaget onsdag.

Kontrol er kommunisme

Enhedslisten sikrer, at regeringen får flertal for kontrol af brodne kar. Og både 3F og arbejdsgiverne i DI og DTL ser frem til nævnet, der er et ønske fra de tre organisationer.

Men den nye kontrol møder hård kritik, hvis man lytter til oppositionen. Venstre kalder forslaget ”på kant med principperne om foreningsfrihed”. Partiets trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, frygter, at nævnet koster job, fordi flere lastbiler bliver flaget ud.

Også ITD, der er en forening for eksport-vognmænd, er gået i flæsket på forslaget. ITD kalder nævnet ”statskommunisme”. Ifølge ITD er det udtryk for, at trængte fagforeninger og arbejdsgivere vil binde medlemmer.

3F: Mærkelig u-vending

3F's Transportgruppe er tilfreds med, at nævnet skal bremse løndumping, der sker på danske plader. Men modstanden hos V og K vækker undren. Og 3F anklager de to partier for en stor politisk u-vending.

- I 2010 var V og K klar til kamp mod løndumping. Vi mødtes med daværende justitsminister Lars Barfoed (K) og transportminister Hans Christian Schmidt (V). De ønskede bistand fra transportbranchen. Det får de fra de store organisationer. Men nu lytter man til en enkelt forening, der har mystiske særinteresser, siger Jørgen Aarestrup, der er forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe.

Venstre har varslet, at de vil stille kritiske spørgsmål, når forslaget om nævnet skal behandles i Folketinget.


Sidst ændret: 13. April 2012 09:39

Fakta

Det skal nævnet se på: Danske vognmænd uden overenskomst kan se frem til, at de bliver set efter i sømmene af et nyt ”Overenskomstnævn”. Det sker, hvis der er mistanke om snyd og løndumping, og hvis transportministeren (Trafikstyrelsen) beder om det. Så skal nævnet kontrollere, om vognmændene kan bevise, at de overholder lovens krav om, at chauffører i danske lastbiler skal have løn efter danske overenskomster. For eksempel med lønsedler og kontrakter.
Nævnet skal bestå af en landsdommer og fire repræsentanter fra organisationer i transportbranchen. To fra arbejdsgiverne i DI og Dansk Erhverv. Og to repræsentanter fra 3F.